onsdag 18. februar 2009








VOLTEI!!!!

Endelig tilbake i Vicosa! Etter 2 måneder med reise og liv i koffert, var det deilig å vaske klær og sove i egen sengJ men det har vært en helt fantastisk tur, og vi har fått sett ulike sider og stedet i Brasil. Først var vi jo i bryllup i Ipatinga og deretter dro vi til Leo i Espirito Santo og tilbrakte jula der. Helt til hit har jeg allerede oppdatert bloggen, men mye skjedde etter dette også!
Sent på kvelden den 10. januar satt Grethe og jeg oss på flyet til Salvador! Vi sov kanskje i 10 minutter, og jeg var helt ødelagt da vi kom til flyplassen. Jeg var så trøtt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, og jeg måtte stirre stivt framfor meg og konsentrere meg om hvert skritt. Derfor var det vanskelig å svelge at vi måtte sove på gulvet på flyplassen den natten. Men menneskene som måtte oss var herlige + vi måtte for første gang Natali fra Finland som skulle bli romkameraten vår og en nær venn. Vi sto opp neste dag, spiste frokost på gulvet og la i vei mot leiren vi skulle ta. Vi var nemlig deltakere på en leir arrangert av ABU som het IPL (instituto de preparacão de líderes) som er en ledertreningsleir. Der var vi 3 uker, og jeg kommer aldri til å glemme det! Klokka var omtrent 8 på morgenen da vi nærmet oss leiren, og jeg husker godt at sola sved i ansiktet og på skuldrene. Det var så utrolig varmt i Salvador, og hver dag klokka 7 starta badstua. Jeg svettet ut alle klær og dusja minst 5 ganger om dagen. Derfor kom det som et lite sjokk da vi fikk vite at det var forbudt å gå ut av leirområdet. Jeg hadde nemlig bare ett håndkle og klærne måtte vi vaske i vasken. Dette var jo så klart helt greit, men det kom litt uventet. Dessuten viste det seg at dette var best, for fellesskapet mellom alle deltakerne og fokuset på Gud ble så mye bedre!
Det var omtrent 60 studenter/deltakere fra alle kanter i Brasil + Kamilla og Anne-Malene som kjører det samme programmet som oss bare et annet sted i Brasil. Vi var en skikkelig bra gjeng! Jeg ble kjent med så mange bra folk, og jeg har fått drøssevis av gode forbilder.
Det som var annerledes med denne leiren var at det var fullt kjør hele tiden – og alt på portugisisk!
Min dag:
Løpetur: 06.00-07.00 (møtte en frosk som var på størrelsen med en katt. Svettet mer enn om kl.12.00 om sommeren i Norge. Så flere spor etter slanger.)
Frokost: 07.45-08.00
Program på morgenen: 08.00-13.00
Lunch: 13.00-14.00
Program på ettermiddag: 14.00-16.00
Fritid: 16.00-18.30
Kveldsmat: 18.30-20.00
Program om kvelden: 20.00-22.00
Sosialt eller SOVE!!!!!!!!!!!!

Som dere sikkert skjønner var nordmennene helt ødelagt allerede kl. 11.00 om morgenen de første dagene.
Program om dagen var bønn, lovsang, forelesning, forelesning, forelesning, stillestund (1 time der alle ba, var stille og brukte tid med Gud!!! Herlig ting)
Lunch: samme mat i 3 uker…. De fleste ble lei, men jeg er altetende og elsker ris og bønner og kunne spist dette hele livet!
Program ettermiddag: mer forelesninger: mer portugisisk
Fritid: Volleyball, badebasseng, slappe av, sove, snakke eller lure seg ut av leiren sammen med en lærer for å kjøpe matJ
Kveldsmat: samme som lunch….. forstår veldig godt hvorfor noen ble lei maten!
Program om kvelden: forelesninger, litt mer artig program da….
Etter det………mange tidlige kvelder den første uka, deretter: ikke så veldig tidlige… he he ble litt underskudd på søvn der!
Den 3. uka var praksisperiode der vi ble delt i grupper og sendt til ulike byer i Bahia. Vi forberedte arbeidet i kirken vi skulle hjelpe med bibeltimer, film i parken, ungdomsarbeid, ABU-forelesninger, sanger(norske, portugisiske, og twi) + mange andre småting. Jeg havnet foran hele kirken flere ganger og holdt foredrag om hvordan studere bibelen eller Laget i Norge på portugisisk! Helt sprøtt….. og jeg må le og riste på hodet mens jeg tenker på hvor mye Gud holdt meg oppe og styrket meg i de dagene. Tenker på fotsporene i sanden…..

Det var gråt og tenners gnissel den siste dagen på IPL, og jeg har fått noen brasilianske venner jeg aldri vil glemme og som jeg så glad for å kalle søstre og brødre! For uansett kultur og nasjonalitet så er mennesker mennesker, og jeg takker Gud for at han lot meg møte disse folka! + jeg takker Vår Herre for at Grethe og jeg ble mye bedre kjent med Kamilla og Anne-Malene, for de er helt fantastiske og de inspirerer meg masse!!

Deretter bar det til Rio de Janerio der alle nordmennene ble samlet og Siri (lærer på hald) kom nedover. Siste dagen på IPL ble nesten alle matforgiftet og Grethe, Kamilla, Anne-Malene og jeg holdt oss for det meste i ro (for å si det på en pen måte) de neste dagene. Noen var litt mer uheldig og var syke langt inn i Infielduka i Rio….. Men det stoppet ikke humøret! Henning og Hanne kom også, og det var kjempekoselig å være samlet alle sammen. Vi snakket norsk, og det var veldig rart etter all portugisisken! Det var en veldig fin uke! Vi bodde på et fint hotell nær Copacabana, flott frokost, gode samtaler, norsk godteri (lakris og seigmenn!!! Takk Siri!) fine restauranter, Jesusstatuen, Sukkertoppen, karnevaloppvisning, god mat på fine restauranter, strandliv, hanggliding over Rio, surfing på bølgene(uten brett) løpeturer på stranden, stjeling av veska mi på stranda (uten verdisaker heldigvis) taxi, reflektering og inspirasjon og engasjement til siste innsats i Vicosa!! En uke med mye innhold, rett og slett! Deretter dro jeg og Grethe til en venninne av meg fra IPL som bor i Rio. Hun hadde en helt fantastisk familie og vi fikk se den mer virkelig verden av Rio. Vi var på teater, botanisk hage, familieliv og vennskap i Rio, sambatime hos venninna hennes, mye søvn og rundturer i Rio sentrum!

Deretter dro vi hjem til Vicosa! Ja dere hørte riktig: nå har Vicosa blitt hjemmet mitt. Etter reisen virker Vicosa så kjent og hjemmekoselig at jeg føler meg som en innfødt. Og nå går språket bra også, så det er mye lettere å fungere rett og slettJ
Men da jeg kom hjem kl 04.00 lå det julepresanger til meg på senga!!!! Det var som juleaften på ny! Signe sendte en helt fantastisk pakke, og det samme gjorde broren min Martin og kjæresten Candy. Og nå har jeg spist makrell i tomat, melkesjokolade og marsipangrisJ tusen hjertelig takk!!!! + kort fra min kjære Therese og herlige cd-er fra mamma!!! Tusen tusen takk..

Til slutt: jeg har tatt permanent i dag! Så nå har jeg krøllete hår!

Kos dere i kulda og kos dere på ski (snufs…)
Min bonn: Kjaere Jesus maa du lere meg aa bli mer lik deg, slik at din kjaerlighet straaler ut fra oynene mine!

4 kommentarer:

Else Karin sa...

no va d på tide du oppdaterte ;) spennande å lese! ha d fint vidare! :)

Unknown sa...

=)
Høyrtes moro ut! Men utruleg stress :S Lite fritid... hehe
Håpar du heve det bra. Du må snakke på det spræket te meg nørr du kjem heimatt! =)
BTW, "løpet er aldri kjørt" hehe Jo det er det. Bare spør Nokon som driv med rally eller noko.. ;P LOL :D
Kos deg da
Snakkas :D

Signe sa...

No heve eg venta på oppdatering, og sø plutseleg kjem både d og e-post.
Saknar deg1

Unknown sa...

Glømte å skrive detta:
Du må legge ut bilder av krullane dine =D hehe