tirsdag 18. november 2008



hei igjen....




naa er det lenge siden jeg har skrevet, gitt! og jeg sitter igjen med en brasiliansk pc fordi, internetten min har ikke funket paa en stund:-( men men, den kommer vel tilbake!) Livet fortsetter her i Brasil, og Grethe og jeg kommer stadig mer inn i rytmen. Vi gikk aa snakket om det i dag forresten, at naa er vi vant til livet her nede. Vi kjenner universitetet, mange folk, portugisisken blir bedre (sakte men sikkert) og jeg ELSKER ris og bonner!! i gaar laget jeg bonner for forste gang i mitt liv, og det var ganske enkelt faktisk! Man maa bruke en spesiell kjele som uler, piper og ryker, og saa kan man tilsette krydder, kjott, gronnsaker osv. Gjett om jeg skal lage det i Norge da! Bonnene paa boks i Norge er ikke noe i forhold til de brasilianske! Jeg maa arrangere en brasiliansk kveld naar jeg kommer hjem igjen, for jeg arrangerte nemlig "um noite noruegês" for jente jeg bor sammen med ++ paa fredag:-) artig! Jeg tror de likte det, men de synes det var rart aa ha smor paa groten! jeg lagde risgrot med mandel (hadde ikke marsipangris, saa gevinsten var en ostehovel) norsk musikk, bilder fra norge som vi hengte opp paa veggene, jeg lagde mammas boller og vi spilte fantasi! men noe av det morsomte var at alle gjesten hadde tenkt ut 3 ting de forbandt med norge. En ting skulle de mime, en annen skulle de tegne og det tredje skulle de lage lyden til!! he he he.... muito legal:-) I helga var jeg med Tati, herlig jente som jeg bor sammen med, kjeresten hennes, Vitor, og Maressa( som skal bli min romkamerat i desember) til en bitteliten by 2 timer fra Viçosa, Rio Pomba! Der var det idyllisk kan dere tro! Vennene deres og familien deres var helt nydelig! de var saa gjestfrie og herlige og jeg folte med nesten altfor velkommen! De hadde en utrolig glodende tro, og de var saa beviste paa at Jesus lever i oss! Jeg lerte masse fra dem og ble virkelig styrket i troen. De onsket aa gi meg alt det gode de hadde i livet med Jesus, og mesteparten av tiden gikk med til aa lytte til ivrige folk som bare snakke portugisisk:-) det var en utfordring + vondt i hodet... men du som jeg likte det! De var saa aapne, og de var overbeviste om at hver troende er en kirke. Jesus bor i oss! Han er saa ner oss dere.... han kjenner oss ut og inn!




Vel, vel..... jeg har startet aa danse capoeira, en soramerikansk kampsport! Det er kjempegoy og veldig bra trening. Men det er vanskelig og masse akrobatiske ting, og jeg gjor ting jeg aldri trodde gikk ann.... men det gaar framover! men jeg gruer meg litt til jeg skal inn i ringen og sloss med en annen mens alle ser paa! oioioi.......




Denne gangen har jeg egentlig ikke noe bilde, men jeg synes det er best med bilde, saa jeg vil legge ut et bilde, men det har ikke noe aa gjore med det jeg har skrevet.....(de hadde visst litt det allikevel)




snakkes dere

Vai com Deus!

3 kommentarer:

mamma sa...

Supert med gode rollemodeller ! - Og jeg gleder meg til Brasiliansk mat !

jensemil sa...

Hei du. Lenge siden sist. Saa goy a du liker Brasil og snakker portogis. Hviste du at man trenger ikke aa vaere i Brasil for aa nyte Brasil? Denne uka spillte jeg Beach volleyball med 9 brasilianere her paa en engelskspraak skole. Det var goy, jeg liker brasilianere. Det er goy aa hore at du forteller om Gud, det liker jeg. Jens

Silje Marie sa...

Gøy å lese at dere har det bra. og jeg tipper portugisen din er langt bedre enn thaien min.. jaja.. Men vi har det kjempe bra her også altså, klem fra Silje