lørdag 18. oktober 2008






hei igjen.....


Ja visst er brasilianere glødende, og ikke bare når det gjelder samba og fotball. Jeg blir stadig imponert over studentene som jobber i ABU her i Vicosa. De har fullt program hele tiden, allikevel gjør de en kjempeinnsats for det kristne arbeidet ABU driver paa universitetet. Det er mellom 10 og 12 millioner studenter på universitetet, og de fleste jeg møter sier ”Ahhh” når jeg sier at jeg jobber i ABU. Ganske imponerende!

På onsdag 15 okt. arrangerte ABU filmdebattkveld. Det ble vist en film med kristent budskap, og etterpaa var det debatt mellom studenter. ABU satset virkelig paa debatten og lette lenge etter en som kunne lede den. Tanken bak denne kvelden var å sette i gang tankene til studentene. Vi hengte ogsaa opp mange dikt som var skrevet av folk i ABU. Dikt med kristent budskap. Kunst var ogsaa sentralt den kvelden, og studentene kunne male og tegne sine tanker og inntrykk. Jeg og Grethe ville gjerne hjelpe til og forberede denne kvelden, og gjett om jeg ble glad da jeg fikk lov til aa male paa vinduene. Jeg er jo saa glad i aa male, og saa fikk jeg lov aa male paa vinduene..... Tenk deg det!! Det fikk du nok ikke lov til av moren din, nei! Ikke jeg heller, saa dette var bare fryd. (eller som thorbjorn ville sagt: fryd og gammen:-)) Jeg hadde en liten karriere da jeg var barnehage-jente med aa tegne paa veggene. Men suksessen var heller kort.

Og for aa gjore det hele bedre, skulle jeg male sommerfugler og blomster.... Oi oi oi( eller som brasilianerne sier: ai ai ai) For en kveld! Vel, vel - onsdagen ble en suksess! Filmen var veldig bra, og han som ledet debatten var fantastisk! Det ble en annerledes og kunstnerisk form for evangelisering. Slike kvelder arrangeres som oftes 2 til 3 ganger per semester Og jeg maa bare si: hvem hadde kommet paa denne ideen i Norge? Arrangere en kunstkveld med filmdebatt midt i uka mellom matteprover og innleveringer. Ikke vet jeg.... men jeg vet at disse ABU-folka, de er bra. Veldig bra. Og jeg takker Gud for at jeg kan bli kjent med dem, lere av dem og ha dem som forbilder. Alle trenger gode forbilder!


Men dette var bare begynnelsen. 27. september braker det nemlig løs med Hopeweek (semana de esperanca) Dette arrangementet startet for 12 år siden og finner sted på universitetet hvert andre år. Med denne uka ønsker vi, som navnet sier, å gi håp til studentene. Tanken bak en slik uke vokste fram blant folk på misjonssenteret her i Vicosa (cem). Det var en høy selvmordsprosent blant studentene, og man ville stoppe denne utviklingen ved å vise studentene menneskeverd, og at hver og en er elsket av Gud og er perfekt i Hans øyne. Og det er jo nettopp det som betyr noe! Dette skal de utrykke på mange måter, blant annet med bibelgrupper og debattgrupper med gitt tema. Det vil bli teater, musikk og dans. Rebusca, daghjemmet for barn og ungdom, skal også bidra. De skal spille trommer på bokser og kasser (skjønner hva jeg mener?) og danse hiphop. (Enda mer fryd, jeg skal danse hiphop sammen med disse ungdommene!) Midt i universitetet skal de dekorere et tre med malte masker og lignede. Rundt treet vil det bli satt opp et åttekantet rom, og på veggene vil det henge tegninger, dikt osv. Dette vil bli orakelet og er hovedsatsningen i uka. Det vil også bli turer i naturen for å reflektere over Guds skaperverk, og hvordan vi behandler den. Desstuen vil det bli lagt stor vekt på en kulturell kveld der blant annet Grethe og jeg skal delta. ABU inviterte mange studenter med internasjonal bakgrunn og spurte om de ville dele kulturen deres. Absolutt alle var positive. De synes det var herlig å bli sett og kunne vise fram sin kultur. Det er her Grethe og jeg skal skinne:-) Vi skal ha vårt eget Norge-stand. Det er ikke helt sikkert hva vi skal gjøre enda, og det er jo ogsaa begrenset hvor mye vi kan gjøre. Kofforten var ikke så stor! Men vi håper på å lage vafler, printe ut noen bilder av Norge, male noen norske flagg, spille felemusikk, synge noen norske sanger og faktisk jeg har med selbuvotter! ( selbuvottene som du strikket til meg, signe) Tenk det! Jeg visste de ville komme til nytte. Denne kvelden vil altså bestå av mange studenter som viser fram sin kultur på ulike måter! Det blir kjempegøy! Tanken bak denne kvelden er at alle er likeverdig for Gud uansett farge, kultur og bakgrunn. Alle burde være klar over at hvert mennesker er helt unik uansett hvilke forskjeller det måtte finnes.

Ideen gjennom hele uka er å gi uttrykk for Jesu kjærlighet på en annerledes måte. En måte som er tankevekkende og ikke virker støtende på studentene. Dette krever mye forberedelser, og jeg og Grethe hjelper til så godt vi kan med maling, støtte og saks og papir.

Det blir artig å se hva resultatet blir. Vi legger denne uka i Guds hender. Må han gjøre hva han ønsker med våre forberedelser. Må hans vilje skje, for Hans vilje er det beste for oss alle. Amen
Lovsangskveld med ABU i en av universitetets hager i gaard kveld. Varm og fin kveld med gitar og portugisiske lovsanger:-)

4 kommentarer:

mamma sa...

Jeg fryder meg !

Solgunn sa...

Så kjekt Hilde! D høyres ut som et knallbra arbeid, stå på!

Signe sa...

No heve eg akkurat pakka ut ette haustferien og her æ d kaldt, både ute og inne. Og midt uppi d heile ser eg fø meg deg måle glas i stuttbukse og skjorte og alt æ berre bra, d håpar eg i alle fall!

Martha sa...

hei hilde! ville berre fortella at eg stikker innom bloggen din iblandt:) glad i deg! lykke til vidare